• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 11 می 20
  • ربات

به طور کلی، جمع‌سپاری مالی (Crowdfunding) به عنوان روشی سریع برای مشارکت علاقه‌مندان حوزه‌های مختلف فناوری، خانواده، دوستان و سرمایه‌گذاران مستقل در سال‌های اخیر به لطف شبکه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و عملا پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی را به صنعتی با رشد بالا و حوزه‌ای از کسب و کار بدل کرده است؛ از این رو در ادامه به صورت اجمالی به بررسی برخی اعداد و ارقام مربوط به جمع‌سپاری مالی همچون میانگین ​​حجم افزایش سرمایه، تاثیر بازاریابی بر روی میانگین حجم افزایش سرمایه، آمار جمعیتی پس‌پرده در هدایت جمع‌سپاری مالی و غیره پرداخته شده است. با رتیبا همراه باشید.

فهرست مقاله

  • میزان سرمایه جذب شده از طریق پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی در قاره‌های مختلف
  • نکات کلیدی در جمع سپاری مالی
  • سهم حوزه‌های مختلف از سرمایه جذب شده در پلتفرم‌های جمع‌ سپاری مالی چگونه است؟
  • آیا بازاریابی روی میزان سرمایه جذب شده در پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی موثر است؟
  • جامعه مخاطب پلتفرم‌های جمع‌ سپاری مالی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

میزان سرمایه جذب شده از طریق پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی در قاره‌های مختلف

مطالعات صورت گرفته موید آن است که مجموع سرمایه جذب شده توسط پلتفرمهای جمعسپاری مالی در سال ۲۰۱۷، چیزی در حدود ۳۴ میلیارد دلار بوده است که سهم جمع‌سپاری مالی از نوع اهدا (Donate) و پاداش (Reward) حدود ۵ میلیارد و پانصد میلیون دلار، سهم جمع‌سپاری مالی از نوع سهام (Equity)حدود ۲ میلیارد و پانصد میلیون و سهم وام‌دهی از نوع P2P که نوعی از جمع‌سپاری مالی در نظر گرفته شده است، به تنهایی حدود ۲۵ میلیارد دلار برآورد شده است. که پیش‌بینی شده است که تا سال ۲۰۲۵ مجموع سرمایه جذب شده توسط پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی به چیزی بیش زا ۳۰۰ میلیارد دلار برسد.

اما باید توجه داشت که حجم سرمایه جذب شده در مناطق مختلف متفاوت بوده و همانگونه که در شکل نیز قابل مشاهده است، در قاره‌های مختلف عبارت است از:

  • امریکای شمالی: ۱۷٫۲ میلیارد دلار
  • آسیا: ۱۰٫۵۴ میلیارد دلار
  • اروپا: ۶٫۴۸ میلیارد دلار
  • اقیانوسیه: ۶۸٫۸ میلیون دلار
  • امریکای جنوبی: ۸۵٫۷۴ میلیون دلار
  • افریقا: ۲۴٫۱۶ میلیون دلار

در تحلیل‌های صورت گرفته در گزارش پیش رو، سه نوع جمع‌سپاری مالی اهدا(Donate)، پاداش (Reward) و سهام (Equity) مد نظر قرار داده شده است که تعریف هرکدام به اختصار عبارتند از:

  • جمع‌سپاری مالی از نوع اهدا(Donate)

در این نوع جمع‌سپاری مالی ، اهدا کننده با اهدافی شخصی و یا اجتماعی، بدون در نظر گرفتن هیچگونه پاداش یا سهامی، صرفا به منظور بهبود وضعیت عمومی جامعه و تاثیری که احتمالا طرح مذکور روی زندگی انسان‌ها خواهد گذاشت، روی پروژه سرمایه‌گذاری کرده و مبلغی را اهدا می‌نماید.

  • جمع‌سپاری مالی از نوع پاداش (Reward)

در این نوع جمع‌سپاری مالی، اهدا کننده در ازای مبلغی که اهدا نموده است، پاداشی دریافت می‌نماید که گاه این پاداش از جنس محصول یا خدمات قابل ارائه توسط طرح یا پروژه است؛ و گاه از جنس قدردانی معنوی همچون نامگذاری یک اتاق به نام اهداکننده است.

  • جمع‌سپاری مالی از نوع سهام (Equity)

در این نوع جمع‌سپاری مالی، اهدا کننده به ازای مبلغی که سرمایه‌گذاری نموده است، در پروژه مشارکت کرده و معادل آن مبلغ، از شرکت سهام دریافت می‌نماید.

نکات کلیدی در جمع سپاری مالی

بررسی جمع‌سپاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر نیز توجه تحلیلگران را به نکات جالبی جلب نموده است که برخی از آنها عبارتند از:

  • میانگین سرمایه جذب شده در کمپین‌های جمع‌سپاری‌های مالی موفق حدود ۷۰۰۰ دلار است.
  • این کمپین‌های موفق به طور میانگین برای آماده شدن، ​​۱۱ روز زمان صرف کرده‌اند.
  • کمپین‌های جمع‌سپاری مالی ​​ به طور میانگین حدود ۹ هفته طول می‌کشند.
  • میانگین ​​مبلغ کمپین‌های جمع‌سپاری مالی به روش کمک مالی، ۸۸ دلار است.
  • کمپین‌هایی که در هفته اول بتوانند به ۳۰ درصد از هدف خود دست پیدا کنند، احتمال موفقیت‌شان بالاتر است.
  • ۴۲ درصد از سرمایه‌های جذب شده، در سه روز اول و سه روز پایانی کمپین‌ها جمع‌آوری می‌شوند.
  • میانگین تعداد کلمات کمپین‌های جمع‌سپاری مالی بسیار موفق بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ کلمه است.
  • یکی از خصوصیات کمپین‌های موفق این است که به طور میانگین، ۴ مرتبه در طول مدت کمپین به‌روزرسانی دارند.
  • به طور میانگین، کمپین‌هایی که از فیلم‌های ویدئویی بهره می‌برند نسبت به آن‌هایی که این ویژگی را ندارند، ۱۰۵ درصد افزایش حجم سرمایه جذب شده خواهند داشت.
  • کمپین‌های جمع‌سپاری مالی که به صورت تیمی کار می‌کنند، ۳۸ درصد بیش از کمپین‌های انفرادی جذب سرمایه خواهند داشت.
  • کمپینی که می‌خواهد موفق شود، نباید بیش از حد طولانی باشد. در بررسی کمپین‌ها به نظر می‌رسد که کمپین‌های کوتاه‌تر، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. بر همین اساس، در نظر گرفتن دوره ۲۰ تا ۴۰ روزه برای کمپین خیلی خوب به نظر می‌آید.
  • هنگامی که کمپین به ۴۰ درصد اهداف خود می‌رسد، بازدیدکنندگان ۳۱ درصد زمان بیشتری را در صفحه کمپین می‌گذرانند. همچنین، آن‌ها ۲۲ درصد بیشتر تمایل به کمک مالی پیدا خواهند کرد!
  • به طور میانگین، ۵۰ درصد کمپین‌های جمع‌سپاری مالی به موفقیت می‌رسند.
  • ۷۸ درصد از کمپین‌های موفق توانسته‌اند به سرمایه‌ای فراتر از اهداف خود دست پیدا کنند.

جمع‌سپاری مالی

سهم حوزه‌های مختلف از سرمایه جذب شده در پلتفرم‌های جمع‌ سپاری مالی چگونه است؟

سهم بازار جمع‌سپاری مالی در پنج حوزه مختلف به ترتیب عبارتند از:

  • کارآفرینی و کسب و کار: ۴۱٫۴ درصد
  • اهداف اجتماعی: ۱۸٫۹ درصد
  • سینما و هنرهای نمایشی: ۱۲٫۲ درصد
  • املاک و مستغلات: ۶٫۲ درصد
  • موسیقی و بخش‌های مرتبط با آن: ۴٫۵ درصد

آیا بازاریابی روی میزان سرمایه جذب شده در پلتفرم‌های جمع‌سپاری مالی موثر است؟

موفقیت کمپین‌های جمع‌سپاری مالی کاملا بر پایه توانایی بازاریابی صاحبان آن‌ها استوار است. این نکته با بررسی آماری که در مورد اهمیت بازاریابی در زمان جمع‌سپاری مالی گردآوری شده است، مشخص می‌شود:

  • کمپین‌هایی که با بازاریابی روز به روز پیش رفته‌اند، سه برابر دیگران افزایش سرمایه داشته‌اند.
  • اگر صاحبان کمپین حداقل هر ۵ روز یک‌بار اطلاع‌رسانی به حامیان خود را به‌روز کنند، میانگین حجم سرمایه جذب شده آن‌ها در کمپین به ۳ برابر افزایش می‌یابد.
  • اگر صاحبان کمپین اطلاع‌رسانی به حامیان خود را به‌روزرسانی کنند، حجم سرمایه به طور میانگین ۱۲۶ درصد نسبت به زمانی که به‌روزرسانی را انجام ندهند، افزایش خواهد یافت.
  • رابطه‌ای مستقیم میان تعداد ارتباطات بیرونی یک جمع‌سپاری مالی با دستیابی به موفقیت آن وجود دارد.

همچنین، شبکه‌های اجتماعی نیز یک عامل مهم و اساسی در موفقیت یک کمپین جمع‌سپاری مالی محسوب می‌شوند. برای مثال، با افزایش تعداد دوستان در فیسبوک، احتمال موفقیت کمپین به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. این احتمال برای ۱۰ نفر دوست به میزان ۹- درصد، برای ۱۰۰ نفر به میزان ۲۰ درصد و برای ۱۰۰۰ نفر نیز به ۴۰ درصد می‌رسد!

  • ۱۲ درصد از اشتراک‌گذاری‌ها در فیسبوک به کمک‌های مالی منجر می‌شوند.
  • ۳ درصد از اشتراک‌گذاری‌ها در توییتر تبدیل به کمک‌های مالی تبدیل شده است.
  • ۵۳ درصد از از اشتراک‌گذاری‌های ایمیلی نیز به کمک‌های مالی ختم می‌شوند.

جامعه مخاطب پلتفرم‌های جمع‌ سپاری مالی از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

“امریکن دریم کانپوزیت ایندکس” (American Dream Composite Index) در اواسط سال ۲۰۱۲ یک مطالعه موردی بر روی نمونه‌ای از جمعیت ایالات متحده انجام داد تا در مورد جمع‌سپاری‌مالی اطلاعاتی را گردآوری کند. نتیجه این تحقیق به این صورت بود:

  • سن: احتمال مشارکت در جمع‌سپاری‌مالی برای افرادی که در سنین بین ۲۴ تا ۳۵ سالگی هستند، بیشتر است. همچنین، بیشتر کسانی که بیش از ۴۵ سال سن دارند، به این کمپین‌ها توجهی نمی‌کنند.
  • جنسیت: مردان بیشتر حاضر هستند تا ریسک مشارکت در یک استارتاپ را بپذیرند.
  • درآمد: احتمال سرمایه‌گذاری در جمع‌سپاری‌مالی یک استارتاپ توسط افرادی که درآمد آن‌ها بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار در سال است، افزایش می‌یابد.
  • دستگاه:۱۷ درصد از کمک‌های مالی اهدا شده در جمع‌سپاری‌های مالی در دستگاه‌های تلفن همراه ایجاد شده است.

در انتها باید متذکر شد که کمپین‌های جمع‌سپاری‌مالی “تنها” یک راه سریع برای جذب سرمایه، افزایش سرمایه یا ارزش‌گذاری محصول نبوده و کمپین‌های موفق، در واقع پروژه‌هایی از جنس پروژه‌های بازاریابی شرکت شما می‌باشند که برای رسیدن به موفقیت در آنها نیاز به داشتن استراتژی، برنامه‌ریزی و البته تلاشی ویژه خواهید داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *