• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 24 می 20
  • ربات

 

پیرو بحثی که در سال ۱۳۸۸با عنوان “خیرخواهی در فضای مجازی”و”فاینانس اجتماعی”داشتم و مقاله آن در وبلاگ”نگاه”موجود است(http://www.a-heidary.blogfa.com/post/44 ).ایده ذیل را به جمع سپاری میگذارم تا صاحبنظران و خیرین و نیکوکاران محترم برغنای آن بیافزایند و به اصلاح وتکمیل آن بپردازند ویا آنرا با همت عالی خود به مورد اجرا بگذارند:

۱-    اسم اپلیکیشن :

“نیکیتو” یک اسم پیشنهادی اولیه است و با توجه به اسامی موجود، لوگو و طراحی رایانه ای اپلیکیشن ، احتمال وجود تشابهات و … اسامی دیگری قابل طرح و امکان سنجی است نظیر “نیکجو”،”نیکویاب”،”نیکیجو”،”به یاب”،”نیکوکاران”،”راد” یا عبارات اختصاری نظیر “شبکه مجازی نیکوکاران ایرانی”،”شمنا” یا “شبکه اجتماعی نیکوکاران ایرانی “،”شانا” و …

۲-    اجزاء و عناصر :

اپلیکیشن “نیکیتو” : که در صورت نیاز در قالب یک سازمان مردم نهاد (سمن) و یا شرکت غیر انتفاعی ثبت می شود و یا مجوز خود را در قالب شرکت های دانش بنیان و یا “استارت-آپ” دریافت می کند ولیکن در هر حال هدف از تاسیس و فعالیت آن سودآوری و انتفاع نخواهد بود .

موسسات نیکوکار : خیریه ها، موقوفات، انجمن ها، بنیادها و نهادها، سازمان های مردم نهاد – سمن ها ( NGO)، مراکز نگهداری مددجویان (سالمندان، معلولان، کودکان، آسیب دیدگان اجتماعی و … )

نیکوکاران : افراد نیکوکار و مددکار ، واقفین و خیرین و داوطلبانی که قصد انجام کار خیردارند .

۳-    کلیات ایده :

نیکیتو یک اپلیکیشن غیر انتفاعی در حوزه بازاریابی اجتماعی  است که به مقوله “خیر اجتماعی” می پردازد و نقش یک HUB یا دیسپاچینگ و حلقه واسط بین نیکوکاران ، موسسات نیکوکاری و مددجویان عمل می کند .

اپلیکیشن “نیکیتو” در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور عمل نموده و با آن دسته از موسسات نیکوکاری همکاری می کند که از طریق مراجع رسمی کشور (نظیر وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی کشور) مجوز رسمی فعالیت دریافت نموده اند و همچنین کلیه تبادلات مالی و پولی بین نیکوکاران و موسسات نیکوکاری بدون واسطه و مستقیماً از طریق نظام بانکی کشور انجام می پذیرد و نیکیتو هیچ نقشی در دریافت و پرداخت نقدی و غیر نقدی بین فرد نیکوکار و موسسه نیکوکاری ندارد و صرفاً معرفی و اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات و ارتباطات را تسهیل و تسریع می کند و عملیات رسید و تحویل و اطلاع رسانی موسسه نیکوکار به فرد نیکوکار در خصوص دریافت کمک مورد نظر را تسهیل و تسجیل می نماید .

اگر بخواهیم این ایده را شبیه سازی کنیم، مشابه “بروکر” یا “کارگزاری” بیمه های تجاری است. در صنعت بیمه، هر یک از شرکتهای بیمه تجاری دارای شعبه و نمایندگی هستند که فقط برای یک شرکت بیمه کار می کنند ولی “بروکر-ها” یا “کارگزاری”هایی هستند که خدمات بیمه ای را از طریق همه شرکتهای بیمه به تناسب ریسکی که بیمه گذار دارد انجام می‎دهند و برای او پوشش بیمه ای می گیرند و نماینده یک شرکت بیمه نیستند بدینترتیب که بیمه گذار به آنها مراجعه می کند و ریسکهایی را که می خواهد بیمه کند می گوید و بروکر یا کارگزار با تحلیل ریسک و بازار، بهترین شرکت و پوشش بیمه ای را از بین شرکتهای بیمه به او پیشنهاد می کند .

۴-    سایر ابعاد و ملاحظات :

نیکیتو در طرف موسسات نیکوکار (خیریه ها، موقوفات و سمن ها) یک بانک اطلاعات کامل از این قبیل موسسات رسمی و قانونی شامل نام و مشخصات ، نوع پروانه یا جواز تاسیس و فعالیت، موسسین و مدیران، نوع فعالیت و دامنه عمل، خدمات قابل ارائه و … را شامل می شود و در طرف افراد نیکوکار شامل کلیه کسانی است که دوست دارند در کارهای نیک و خیر مشارکت نمایند و عضو این اپلیکیشن می شوند و آنرا بر روی گوشی تلفن همراه و سایر ابزارهای هوشمند خود نصب می نمایند .

این نیکوکاران مشخصات موسسات نیکوکاری مورد نظر و نوع کار نیکی را که می خواهند انجام دهند را در اپلیکیشن ثبت می کنند و سامانه نزدیکترین موسسه نیکوکاری از نظر جغرافیایی یا از نظر نوع کار نیک و خیری که مد نظر دارند را به آنها پیشنهاد می دهد . و اگر کمک مورد نظر نقدی باشد ، انجام عملیات بانکی ازطریق سایت همان موسسه نیکوکاری و سیستم بانکی انجام می شود ولی اگر کمک بصورت غیر نقدی باشد نیکیتو این امکان را فراهم می کند که “پیک” به فرد نیکوکار مراجعه کرده و کمک غیر نقدی را از او دریافت و به موسسه نیکوکاری مورد نظر برساند . و هزینه پیک توسط فرد نیکوکار پرداخت می شود. در برخی موارد که کمک غیر نقدی مورد نظر، قابل توجه است می تواند هزینه پرداخت بصورت پس کرایه از سوی موسسه نیکوکاری یا خیریه پرداخت شود .

در مواردی که فرد نیکوکار امکان استفاده از سیستم پرداخت اینترنتی ، خود پرداز و … را ندارد و فرد نیکوکار می خواهد کمک نقدی را در محل سکونت یا کار خود بصورت فیزیکی و دستی انجام دهد و یا موسسه نیکوکاری امکان دریافت مبالغ بصورت اینترنتی را ندارد ، اینکار به همان صورتی که در مورد کمک های غیر نقدی عمل می شود ، صورت می پذیرد .

در مواردی که تمایل و یا امکان استفاده از پیک و پرداخت هزینه از سوی طرفین ( فرد نیکوکار – موسسه نیکوکاری) وجود ندارد، اپلیکیشن این امکان را فراهم می کند که مشخصات فرد نیکوکار را به موسسه نیکوکاری ارائه می نماید و موسسه مزبور افرادی از کارکنان و داوطلبانی که با موسسه همکاری می کنند را به محل کار و یاسکونت فرد نیکوکار می فرستد تا کمکهای نقدی و غیر نقدی را دریافت و رسید و تحویل نمایند .

در تمامی حالات فوق بایستی ضمن حفظ محرمانگی اطلاعات، عملیات رسید و تحویل به نحوی انجام شود که فرد نیکوکار اطمینان یابد که کمک اعطایی او به موسسه نیکوکاری رسیده است. همچنین می توان شبکه ای از داوطلبان نیکوکار را جذب اپلیکیشن کرد که عملیات دریافت کمک ها از نیکوکاران و تحویل آن به موسسات نیکوکاری را برعهده بگیرند .

اپلیکیشن همچنین نقش یک دفترچه تلفن و آدرس موسسات نیکوکاری را شبیه کاری که شهرداری تهران در گذشته تحت عنوان “کتاب اول” انجام داد را نیز ایفاء می کند و یک پایگاه اطلاعات و محل تبلیغات و معرفی برای موسسات نیکوکاری محسوب می شود که می توان آنرا “کتاب آخر” نامید. چراکه خیلی از موسسات نیکوکاری، خیریه ها و سمن ها، امکان معرفی و تبلیغات و حضور در فضای مجازی را ندارند .

از طرفی نیکوکارانی هستند که امکان مراجعه مستقیم به موسسات نیکوکاری را ندارند و یا نیکوکارانی که برای اعطای کمک خود سلیقه یا انتخاب خاص دارند مثلاً بدنبال کمک به یک نوع از مبتلایان بیماری خاص هستند و یا به یک قومیت خاص یا ساکنین یک منطقه خاص یا یک رده سنی خاص (کودکان، سالمندان و … ) قصد کمک دارند و اپلیکیشن نیکیتو کمک می کند که این افراد بتوانند موسسه نیکوکاری مدنظر خود را پیدا کنند.

بهتر است نیکیتو برای اینکه بتواند نقش خود را بعنوان حلقه واسط ایفاء کند، از ارائه مستقیم خدمت نیکوکاری، خود داری نموده و فقط نقش هدایت و حلقه وصل بین نیکوکار و موسسات نیکوکاری را ایفاء نماید. ولی اپلیکیشن می تواند علاوه بر معرفی و تبلیغ رایگان موسسات نیکوکاری ، اقدامات جانبی دیگری از جمله برگزاری جشنواره گلریزان، شکل دهی باشگاه نیکوکاران، جشنواره معرفی نیکوکاران برتر، تشکیل پرونده خیر اجتماعی الکترونیک برای نیکوکاران و … را به انجام برساند .

اپلیکیشن می تواند در حوزه بازاریابی اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتها ورود نموده و برای موسسات نیکوکاری حامی
( اسپانسر) شناسایی و معرفی می کند و برای این شرکتها و موسسات حامی نیکوکاران یک ” برند خیر اجتماعی” بسازد .

اپلیکیشن می تواند یک حساب ذخیره خیر اجتماعی مجازی ایجاد نموده و به ثبت و ضبط حساب نمادین نیکوکاری افراد مبادرت کند و مشابه آنچه در مورد ” بیت کوین” (Bit coin) وجود دارد، مکانیسمی تحت عنوان”پول خوب”
(good coin) ایجاد نماید و در پایان هر سال یا بصورت ادواری، بیلان حساب ذخیره نیکوکاری هر فرد را به اطلاع او برساند.

اپلیکیشن می تواند امکان معرفی و اتصال سایر افراد نیکوکار غیر عضو توسط اعضاء را فراهم نماید، تا شبکه ها و زنجیره های نیکوکاری حول محور یک نیکوکار شکل گیرد و زمینه تعمیم و ترویج بیشتر کار خیر فراهم شود .

۵-    مراحل کلی کار :

۱-۵ ) تکمیل و تصحیح ایده اولیه و تدوین چارچوب کلی کار

۲-۵ ) طراحی “لوگو” و “علائم و نشان” اپلیکیشن در فضای مجازی

۳-۵ ) برآورد هزینه ساخت اپلیکیشن

۴-۵ ) گردآوری افراد علاقمند به مشارکت مالی، فنی و اجرایی و جمع آوری منابع مالی و اطلاعاتی اولیه

۵-۵ ) طراحی اپلیکیشن و انتشار آن

۶-۵ ) ثبت ایده و انجام مقدمات اجرایی کار نظیر ثبت رسمی

۷-۵ )  جمع آوری اطلاعات موسسات نیکوکار و بارگذاری اطلاعات

۸-۵ ) انجام امور اجرایی مربوط به نهاد متولی اپلیکیشن(استارت آپ، شرکت دانش بنیان، انجمن یا موسسه غیر انتفاعی)

۹-۵ ) تبلیغات و اطلاع رسانی و جذب افراد حامی و نیکوکار

۱۰-۵ ) انعقاد تفاهم نامه همکاری اپلیکیشن با مراجع ذیصلاح ( سازمان بهزیستی و … ) و موسسات نیکوکار

                                                                                                                                علی حیدری

                                                                                    نایب رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *