• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 15 می 20
  • ربات

دوشنبه، ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۷۲۰۲۰-۰۴-۲۷سیاسی

بهمن خداپناه در مقاله ای که برای خبرگزاری بازار تدوین نموده، در رابطه با جمع سپاری صحبت کرده و چنین گفته که: – بهمن خدا پناه_ واژه جمع ­سپاری ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون سپاری است.

در جمع ­سپاری دست­ های بسیاری کارهای خرد انجام می­دهند و در نهایت دانش و حکمت از آن حاصل می­شودتا بر گروهی چیره شده و به نتایجی والاتر رهنمون شوند(سورویکی، ۲۰۰۵، ص ۲۷).

در سال ۲۰۰۶ جمع­سپاری این گونه تعریف شده است: جمع ­سپاری عمل انتخاب فعالیتی که قبلا توسط کارمندان انجام می­شده و برون سپاری آن به یک گروه نامشخص و البته بزرگ از افراد خارج سازمان طی فراخوان عمومی است(هوو، ۲۰۰۶، ص، ۲).

اکنون که مرحله شکل ‏گیری ‏و توسعه جمع سپاری است، جریان­های چندگانه ادبیات علمی و تجربی که هر یک از زبان خود شان استفاده می­کنند، مستقل از یکدیگر و بدون چارچوب متحد و مشترک برای درک پدیده رو به رشد مشارکت جمعیت در حال توسعه هستند.

برای مدیرانی که به یافتن فرصت­های مبتنی بر جمعیت علاقه ­مند هستند، جمع سپاری انبوهی از گزینه­ ها، احتمالات و همچنین مشکلات را ارائه می­کند.

از مشکلاتی که به عدم درک روشنی از جمعیت منتج می­شود، اشکال مختلف آن و ارزش­هایی است که جمعیت می­تواند ارائه دهد.

مسئله دیگر عدم وجود فرآیند تعریف شده مناسب برای تعامل با جمعیت است.

در نتیجه، بسیاری از مدیران قادر به توسعه راهبردهای خود نیستند و یا در تخصیص منابع به جمع سپاری مردد هستند که به از دست دادن فرصت­های مزیت رقابتی جدید ناشی از مشارکت دادن جمعیت منتهی می­شود.

انواع جمع سپاری جمع سپاری به عنوان مدلی آنلاین نشان می­دهد که نزدیکی به جمعیت و درخواست مشارکت از آنها می‏تواند در یافتن راه حل­ها برای انواع چالش­های کسب و کار در یک سازمان کمک کند اینجا، اغلب جمعیت به عنوان ساختاری واحد در نظر گرفته می­شود: مجموعه کلی از مردم که می­توانند توسط شرکت­ها هدف و مورد استفاده قرار گیرند.

با این حال، همانطور که سازمان­ها و مشکلات­شان متفاوت هستند، جمعیت­ها هم انواع مختلف دارند و کمک­هایی که می­توانند به شرکت­ها ارائه دهند هم متفاوت و متنوع است.

نوع شناسی زیر از جمع­سپاری نشان می­دهد که مدیران می­توانند با شناسایی یک مشکل کسب و کار شروع کنند و بعد با توجه به مواردی که در ذیل به آنها اشاره می‏شود مسئله را پیش ببرند: ۱٫

چه نوع کمک­هایی از اعضای یک جمع مورد نیاز است ۲٫

این کمک‏ها چگونه به یافتن راه حلی برای مشکل کسب کار کمک خواهد کرد(برابهام، ۲۰۰۸).

اول، انواع مشارکت‏هایی که از جمع درخواست می­شود می­تواند برای مشارکت در هدفی عینی و یا محتوایی ذهنی باشد.

مشارکت­هایی که برای نیل به هدفی عینی به کمک گرفته می­شود به نتیجه ­ای بی­ طرف و بدون سوگیری منجر خواهد شد؛ اینجا، واقعیت­های مهم و جمعیت می­توانند به پیدا کردن و یا ایجاد آن­ها کمک کنند.

مشارکت­های محتوای ذهنی حول قضاوت­ها، نظرات، بر داشت­ها و اعتقادات تک تک افراد جمعیت در جریان است و درپی یافتن راه حلی جمعی برای پاسخ به مشکلی با محتوای ذهنی ایجاد شده است.

دوم، مشارکت­ها برای ارزشمندتر شدن باید دسته جمعی و جامع پردازش شوند.

بسته به مشکلی که باید حل شود، مشارکت­ها باید تجمیع یا پالایش شوند.

مشارکت­های جمعی، به سادگی برای اطلاع رسانی یک تصمیم در ارزش اسمی ترکیب می­شوند و بدون نیاز به هر گونه اعتبارسنجی قبلی، ارزشمند هستند.

به عنوان مثال، در انتخابات از مردم خواسته می­شود گزینه­های خود را از طریق برگه رأی بیان کنند، سپس مجموع و متوسط آراء، اولویت­ها و موارد برگزیده مردم محاسبه می­شود.

دلایل انتخاب آن­ها در این مرحله مهم نیست.

با این حال، مشکلات دیگر پیچیده ­تر هستند مانند درخواست مشارکت از جمع، پیش از اینکه مزیت­های نسبی آنها در نظر گرفته شده و به لحاظ کیفی ارزیابی و فیلتر شود.

روی هم رفته، این دو بعد در تشخیص و درک گزینه­های مختلفی که امروزه برای جمع سپاری وجود دارد به مدیران کمک می­کند.

دو نوع جمع سپاری بر تجمیع به عنوان فرآیند اولیه تکیه دارد: رأی ‏گیری ‏جمع(۱) و جمع سپاری خُردکاری(۲).

در رای‏ گیری ‏جمع، سازمان­ها موضوعی را در جمع مطرح کرده، سپس با تجمیع پاسخ­های ذهنی به دست آمده از جمع شرکت کننده تصمیم مناسب را اتخاذ می­کنند.

برنامه محبوب تلویزیونی صنم آمریکایی (۳) را در نظر بگیرید، که به بینندگانش اجازه می­دهد با رأی آنلاین، تلفن و یا پیامک از شرکت کننده مورد نظر خود در مسابقه حمایت کنند.

این آراء در پایان برنامه شمارش می­شوند و شرکت کنندگان با کمترین رای از رقابت کنار می­روند.

به همین نحو، بازار پیش بینی خرد جمعی را از طریق رأی‏گیری ‏جمع فعال می­کند.

اما به جای اینکه تنها آراء جمع زده شود، با میانگین قرار دادن پاسخ­های مستقل از جمع شرکت کننده این بازارها به پیش بینی­های خاص می‏رسند که می­تواند از دقت و صحت کارشناسان هم فراتر رود.

برای مثال، هتل و اقامتگاه­های تفریحی استاروود(۴) با پرسش از جمعی از کارکنان خود برای انتخاب بهترین امکان در میان انواع کمپین­های بازاریابی بالقوه از یک بازار پیش بینی داخلی استفاده کرد.

در جمع سپاری خُردکاری، سازمان­ها به دلیل اینکه انجام یک کار اغلب از طریق روش­های استاندارد و با توجه به وسعت و گستردگی آن دست یافتنی نیست یک جمع را درگیر آن می­کنند.

یک سازمان ممکن است به جمع­آوری مجموعه بزرگی از داده­های مختلف نظیر برچسب برای عکس­های بی­شمار، ترجمه مدارک و یا پیاده­کردن متن­های صوتی نیاز داشته باشد.

خردکردن چنین کارهایی به وظایف کوچک به سازمان اجازه می­دهد تعهدات هراسناک را سریع­تر، ارزان­تر و کارآمد‏تر تکمیل کند.

در نظر بگیرید کاربران گوگل با صفحه ­ای مواجه می­شوند که کد امنیتی مجدد از آنها می­خواهد تا نوشته ­ای که در تصویر تغییرشکل یافته می‏ بینند را در جعبه خالی کوچک و آزار دهنده بنویسند.

اعتقاد عموم بر این است که این ابزار وب فقط برای تصدیق هویت کاربران و در نتیجه دور نگه داشتن وب سایت­ها در برابر بمباران هرزنامه ­ها است.

با این حال، هرگاه که عمل وارد کرد حروف توسط کاربر به اتمام می­رسد، آن کاربر در واقع به دیجیتالی کردن چیزی که نرم ­افزارهای شناخت شخصیت نو(۵) قادر به خواندن آن نبوده ­اند کمک کرده است.

به این ترتیب، جمع سپاری خُرد کاری به دیجیتالی شدن بایگانی نیویورک تامیز نسخه­ های خطی قدیمی به گوگل بوکس (۶) کمک کرده­ اند.

به همین جمع سپاری مالی تلاشی است است برای گونه ‏ای از جمع سپاری خُرد کاری که به وسیله آن، یک هدف مالی بسیار بلند پروازانه به سادگی با خرد کردن منابع مالی مورد نیاز و مشارکت ­هایی که شامل منابع عینی – که در اینجا منابع مالی – هستند برای هر سرمایه­ گذاری تجمیع می ­شوند.

مشارکت­ هایی که به صورت عینی یا ذهنی در جمع سپاری انجام می­ شود باید برای پردازش ارزشمند باشند.

در ایده جمع سپاری سازمان­ها به دنبال خلاقیت یک جمعیت هستند تا با افزایش تنوع ایده­ ها راه حل ­های منحصر به فردی برای مشکلات و مسائل تولید کنند.

ممکن است سازمانی ایده ­های بسیاری از یک جمع دریافت کند که برای اجرای یک یا چند ایده از میان آن­ها به پالایش و انتخاب بهترین نیاز داشته باشد.

برای مثال، سایت جامعه هنرمندآنلاین و تجارت الکترونیک ثردلس (۷)از جمع، طرح­ های خلاقانه تیشرت­های خواست، سپس از میان ایده ­ها، مناسب ترین ایده که فکر می­کردند بهتر به فروش می­رسد را برای تولید انتخاب کردند.

همچنین، سینه کوپ به دنبال ایده ­های فیلم در قالب تریلر است و پس از بررسی­های دقیق، فیلم­ هایی که برای تولید نهایی ارزشمند هستند را تامین مالی می­کند(فرا، ۲۰۱۳).

قطعا، جمع سپاری فضای بین کارکنان حرف ه­ای را با کارکنان ساده و آماتور کاهش می­دهد از این رو، جمع سپاری را می­ توان به گروهی تعریف نشده از افراد نسبت دانست که: به خلق طرح­ های جدید(طراحی مبتنی بر اجتماع) برای بازار، کسب و کارها و یا گرافیک وبسایت؛ ارائه راه ­حل­هایی برای مشکلات علمی و یا فناورانه ( نوآوری باز)؛ امکان تعریف و اضافه نمودن دامنه ­ای از اطلاعات، به عنوان نویسنده ( مانند ویکی پدیا) و یا مجموعه­ ای از فعالیت­ هایی که برای برخی کارهای خلاقانه مورد نیاز بوده و نیر تجمیع سرمایه ­های خرد افراد در کنار یکدیگر برای سرمایه ­گذاری­های بزرگ می­پردازد فراخوانده شده است.

چهار نوع اصلی فعالیت ­های جمع سپاری عبارتند از:
کلید واژه ها: برون سپاری – توسعه – جمعیت – گروه – کارمندان – بهمن – خبرگزاری – برون – فراخوان – استفاده – مشارکت – ادبیات – انتخاب – سازمان – پدیده – عمومی – بازار – مستقل – تدوین – مشترک – رابطه – افراد – مقاله – توسط – گونه – حکمت – دانش – کلمه – علمی – زبان

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *