• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 28 می 20
  • ربات


 

در تلاش برای جذب ایده‌های جدید در فرایند نوآوری بسیاری از بنگاه‌ها امروزه در حال گسترش حوزه‌های مدیریت دانش و برون‌سپاری خلاقیت می‌باشند و یکی از نظریاتی که امروزه مورد توجه قرار گرفته‌است واژه جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (به انگلیسی: Crowdsourcing) است که توسط آقای «هاو» در سال ۲۰۰۶مطرح شده‌است و می‌تواند در دستور کار کسب و کارها قرار گیرد (هاو، ۲۰۰۶).

واژه جمع‌سپاری ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برونسپاری می‌باشد.بنابراین جمع‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم می‌باشد. جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکتها یا سازمانهای خاص بلکه به افرادی وسیع از طریق فراخوان عمومی که اغلب اینترنت می‌باشد. بر طبق سورویکی (۲۰۰۴(و نامبیسا و سوهنی (۲۰۰۷) جمعیت را می‌توان با گروه فراوانی از افراد ناشناخته تبیین نمود. ناشناختگی این مفهوم را در بردارد که یک شرکت نمی‌تواند جمعیت خویش را بسازد. همچنین افراد از جمعیتی با پس‌زمینه‌های گوناگون تشکیل میگردد که شامل افراد کارآمد و بی تجربه می‌باشد.جمع‌سپاری نه محدود به حل مساله‌است و نه تولید محتواست (شنک، ۲۰۱۰). جمع‌سپاری به عنوان مدل کسب وکاری در حال ظهور جدیدی باشدکه تمرکز آن بر مشارکت دادن جمعیت در فعالیتهایی چون حل مساله، تولید و توسعه مفاهیمی چون مشارکت در ایده سازی، نوآوری، تولید و فرآیندهای ارئه خدمات می‌باشد که بر کیفیت محصول، وفاداری و خشنودی مشتری اثری مستقیم دارد.(بایوس، ۲۰۱۰). غیر متمرکز بودن، غیر رسمی بودن، عمودی و افقی بودن ارتباطات، در انحصار نبودن اطلاعات، از جمله مواهب جمع‌سپاری می‌باشد. مدل کسب وکار “”جمع‌سپاری ” تمرکز بر مشارکت داوطلبانه جمعیت جهت تولید فرآورده‌های نوآورانه دارد(فرانک، ۲۰۰۸).

 

  • Netflix prize: رقابتی برای ارایه یک الگوریتم برای پیش بینی رتبه بندی کاربران بر روی فیلمای مختلف بود. هدف این مسابقه دستیابی به الگوریتمی بود که نسبت به الگوریتم ارائه شده در ابتدای مسابقه توسط خود شرکت نتفلیکس، ده درصد بهبود کارآیی داشته باشد. جایزه نهایی این رقابت یک میلیون دلار آمریکا بود که به تیم برنده اهدا شد. این رقابت در دوم اکتبر سال ۲۰۰۶ آغاز و در ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۰۹ به پایان رسید.
  • شرکت InnoCentive: این کمپانی که سایتی به همین نام نیز دارد، پژوهش و توسعه مورد نیاز شرکتهای داروسازی و زیست‌دارو را جمع‌سپاری می‌کند. کاربران این سایت به دو دسته «جستجو کننده» و «حل کننده» تقسیم بندی می‌شوند. هر کس که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند در سایت شرکت به عنوان حل کننده ثبت نام کرده و برای مسایل پست شده راه حل ارائه کند. راه حل برگزیده از طرف شرکت از لحاظ مالی پاداش داده می‌شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *