• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 14 می 20
  • ربات

۱- جمع سپاری

جمع‌سپاری یا انبوه‌سپاری (Crowdsourcing) ،

ترکیبی از دو کلمه جمعیت و برون‌سپاری به معنای برون‌سپاری به انبوه مردم است.

جمع‌سپاری نوعی برون‌سپاری است ولی نه به شرکت‌ها یا سازمان‌های خاص بلکه به گروه فراوانی از افراد ناشناخته. ناشناخته به این معنا که یک شرکت نمی‌تواند جمعیت خویش را بسازد.

این جمعیت هم شامل افراد کارآمد می‌شود و هم بی‌تجربه.

۲- چکیده

سازمان ها به صورت رو به رشدی کارهای خودشان را به کارکنان اختصاصی ناشناس یعنی حل کنندگان جمع سپاری می کنند. مشارکت حل کنندگان در جهت موفقیت فعالیت های جمع سپاری حیاتی است. به هر حال برای ترغیب مشارکت حل کنندگان در فعالیت های جمع سپاری چالش هایی نیز وجود دارد . در این راستا، پژوهش های قبلی اساسا اثرات فاکتورهای مفید بر نیت حل کنندگان برای مشارکت در جمع سپاری را بررسی کرده است. از این رو درکی از فاکتور هزینه که بر رفتار واقعی مشارکت تاثیر می گذارد و مرتبط با مزایا است وجود ندارد.

علاوه بر آن، نقش اعتماد نیز به منظور آنالیز در سود- هزینه باقی می ماند که باید بررسی شود.

از این رو با انگیزش از تئوری تعاملات اجتماعی و محتوی ادبیات مرتبط با موضوع، مدلی را برای تشریح اثرات فاکتورهای هزینه و سود و همچنین اعتماد بر روی رفتار مشارکتی حل کنندگان در پلت فرم جمع سپاری را ارائه داده ایم. مدل پیشنهادی با استفاده از داده های مروری و داده های به دست آمده از ۱۵۶ حل کننده که مربوط به یک پلت فرم جمع سپاری بزرگ است تست شده است.

مطابق فرضیات مطرح شده،

  • پاداش پولی،
  • افزایش مهارت،
  • استقلال در کار ،
  • لذت بردن و اعتماد

بر مشارکت حل کنندگان در فعالیت های جمع سپاری اثری مثبت داشته است در حالی که تلاش های شناختی بر مشارکت آنها اثرات منفی داشته است.

علاوه بر آن، دریافتیم که پاداش مالی بر اعتماد( اعتماد بر رفتار مشارکت دارای اثر میانی است) دارای اثرات مثبت است در حالی که قدرت دانش بر اعتماد اثرات منفی دارد. مشارکت های نظری و پیامدهای عملی این پژوهش نیز بحث و بررسی شده اند.

۳- واژگان کلیدی:

  • ز
  • مشارکت حل کننده،
  • تئوری تبادل اطلاعات،
  • اعتماد،
  • هزینه ها،
  • سود،
  • TaskCN

0/5 (0 Reviews)

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *