• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 9 می 20
  • ربات


خانه

تخصصی

ارسال شده توسط ماریا آقاخانی

تاریخ: دی ۰۸, ۱۳۹۵

در: تخصصی, مقالات, ویژه

نظر بدهید

۱۲۴۱ مشاهده

کراودفاندینگ

تاریخچه کراودفاندینگ براساس دونیشن

حمایت مالی یا Donation یکی از منابع رایج تامین مالی موسسات و سازمانهای غیرانتفاعی است. 

موسسات غیرانتفاعی، موسساتی هستند که  بدون دریافت هزینه، به ارائه خدمات رایگان عام المنفعه می پردازند و به نیت درآمدزایی تاسیس نشده اند. این موسسات به منظور تامین هزینه ها و گسترش دامنه فعالیتهای خود، به راهکارهای مختلفی رو می آورند که یکی از آنها حمایت مالی یا Donation است که امروزه در میان موسسات بزرگ بین المللی اهمیت بسیاری پیدا کرده و به یکی از منابع تامین مالی قابل ملاحظه این سازمان ها تبدیل شده است.

کراودفاندینگ چیست؟

جذب سرمایه جمعی یا Crowdfunding از دو واژه ی crowd به معنای انبوه مردم و funding به معنای تامین سرمایه تشکیل شده است. جذب سرمایه جمعی در واقع کمپینی جهت دریافت حمایت مالی افراد مختلف جامعه به خصوص کاربران اینترنت از یک پروژه ازطریق پرداخت بخشی از سرمایه ی مورد نیاز برای اجرای آن پروژه می باشد.

کراود فاندینگ برای حمایت از هنرمندان، استارتاپ ها و صاحبان ایده و کسب و کارهای نوپا مناسب است.

در یک پروژه ی کراودفاندینگ کارآفرین یا صاحب ایده، ایده ی خود را مطرح کرده و کمپین خود را راه اندازی می کند و افراد و گروه ها از طریق حمایت های مالی خود سرمایه ی مورد نیاز وی را تامین می کنند.

بنابراین دریک پروژه ی کراود فاندینگ سه گروه مشارکت دارند:

  • صاحب ایده که شروع کننده ی پروژه است.
  • افراد یا گروه هایی که ایده را حمایت می کنند.
  • سامانه (پلتفرم) ای که این دو گروه را برای اجرای پروژه گرد هم جمع کند.

کرودفاندینگ

پلتفورم ” گوفاندمی “که در سال ۲۰۱۰ راه اندازی شد، یکی از پیشگامان این مدل کراودفاندنیگ است. در اکتبر ۲۰۱۳، این پلتفرم توانست از ۱٫۴ میلیون نفر اهداکننده، مبلغی نزدیک به صد و بیست میلیون دلار برای ۳۵۰۰ کمپین جمع آوری کند. حامیان همچنین کارمزد پلتفر هم در هر انتقال مبلغ پرداخت می کنند. در اکتبر ۲۰۱۵ این مبلغ به یک میلیارد دلار رسید.

در ایران نیز کراودفاندینگ با این روش از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد. اکثر پلتفرم های موجود در ایران بر اساس این روش در کنار روش پاداش محور پایه گذاری شده اند. یکی از این پلتفرم ها دونِیت است.

دونیت یک پلتفرم کراودفاندینگ ایرانی است که در حال حاضر بر روی تامین سرمایه پروژه هایی که تاثیرات اجتماعی دارند، تمرکز کرده است.

برچسب‌ها:CrowdfundingDonatDonationfundingGoFundMeStart-Upتامین مالیحمایت مالیدونیتکراودفاندینگکسب و کارهای نوپاگوفاندمی

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

  • مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت بیستم و ششم

    آبان ۲۴, ۱۳۹۷

  • مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت بیستم و پنجم

    آبان ۰۸, ۱۳۹۷

  • مدل ها و عوامل موفقیت نوآوری – قسمت بیستم و چهارم

    آبان ۰۵, ۱۳۹۷



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *