• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 9 می 20
  • ربات


5 نمونه موفق از جمع سپاری

 زمان موردنیاز برای مطالعه این مطلب: ۳ دقیقه  

جمع­ سپاری فرآیندی است که طی آن نیروی کاری مجموعه­ ای بزرگ از افراد برای انجام کارهای بزرگ استفاده می­ شود. به این ترتیب، هر فرد سهم کوچکی از کل کار را انجام می ­دهد. از تجمیع تلاش­های تمام افراد، خروجی مورد نظر به دست می­ آید. در جمع سپاری مجموعه ای نامحدود از افراد برای رسیدن به هدفی مشترک کاری را انجام می دهند. این هدف معمولا می تواند حل کردن یک مسأله، انجام کاری بزرگ یا خلق ایده های جدید باشد. با افزایش امکان ارتباط افراد با بسترهای اینترنتی، همکاری جمعی به کار ساده ای تبدیل شده است. به این ترتیب، می توان کارهایی که به صورت سنتی زمان یا تلاش زیادی نیاز دارند با قدرت جمعی به راحتی و سادگی به پایان رساند. مزیت دیگر جمع سپاری برای شرکت ها به دست آوردن ایده های خلاقانه و افزایش مشارکت مصرف کننده ها است. جمع سپاری فرصت ها و نوآوری های جالبی را به وجود آورده است. در این مطلب چند مورد از موفق ترین و جالب ترین نمونه های جمع سپاری را ذکر می کنیم.

Waze

نرم افزار Waze یکی از موفق ترین استارتاپ های جمع سپاری است. تفاوت این نرم افزار با سایر برنامه های مسیریابی مبتنی بر GPS این است که از مشارکت جمعی کاربران استفاده می کند. کاربرها می توانند مواردی مثل راه بندان ها، تصادف ها و سرعت حرکت ترافیک را گزارش کنند و به صورت خودکار بهترین مسیر حرکت و ارزان ترین محل بنزین زدن را از نرم افزار بگیرند. تعداد کاربران Waze در ۱۳ کشور از جمله آمریکا به حدی شده که نقشه کامل این کشورها با کمک کاربران به دست آمده است. طبق گزارش ها این برنامه بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد.

McDonalds Burger builder

شرکت مک دونالد در سال ۲۰۱۴ تصمیم گرفت که از مشتریان خود برای ساختن همبرگرهای جدید کمک بگیرد. به این ترتیب، کاربرها می توانستند با کمک ابزار موجود در سایت مک دونالد، برگر مورد نظر خود را ایجاد کنند و بقیه مشتری ها به ایده ها رأی می دادند. پس از مشخص شدن ایده های برنده، مک دونالد هر هفته شروع به فروش یکی از برگرهای جدید می کرد و ایده پرداز آن را معرفی می نمود.

Greenpeace

Greenpeace حرکتی جمعی برای محافظت از محیط زیست و حفظ آن برای نسل های آینده است. در سال ۲۰۱۲، جامعه Greenpeace شروع به ساختن تبلیغ هایی ضد شرکت نفتی Shell کرد. هر یک از افراد حامی محیط زیست می توانست در مسابقه شرکت کرده و سعی کند جمله ای طعنه آمیز و بحث برانگیز علیه شرکت Shell بگوید. جمله های منتخب در سراسر وب پخش شد.

Airbnb

مدل کسب و کار Airbnb به طور کامل روی جمع سپاری بنا شده است. افراد می توانند از طریق این سایت اتاق یا خانه خود را اجاره دهند یا محلی را اجاره کنند. موفقیت این نوع کسب و کار به دلیل زیاد بودن تعداد افرادی است که در آن مشارکت دارند. این سایت در ۱۹۱ کشور و ۳۴ هزار شهر جهان فعالیت می کند. Airbnb حتی در تبلیغ های خود نیز از جمع سپاری استفاده کرده است. این شرکت در یکی از اقدام های جالب خود، از کاربرانش خواست که تصویرهای خود از سراسر جهان را به صورت Vine برای شرکت ارسال کنند. با به هم متصل کردن تصویرهای منتخب ویدیویی تبلیغاتی برای شرکت به دست آمد که حاصل مشارکت جمعی مشتریان آن بود.

Zooniverse

این سایت بزرگترین بستر پژوهش با کمک جمع سپاری است. در صورتی که پژوهشگری نیاز به کمک جمعی از افراد داشته باشد درخواست خود را در این سایت ثبت می کند. افراد عادی نیز با پاسخ دادن به سوال های ساده یا انجام کارهایی مثل دسته بندی تصاویر و ویدیوها، در انجام پروژه تحقیقاتی مشارکت می کنند. جامعه Zooniverse بیش از یک میلیون کاربر دارد و پروژه های متعددی در زمینه هایی مثل نجوم، اکولوژی، زیست، علوم انسانی و اقلیم شناسی در آن انجام شده اند. پروژه Moon Zoo یکی از پروژه های معروف این سایت است. مشارکت کننده ها در این پروژه تصاویر باکیفیتی از سطح ماه را مشاهده می کنند و باید ویژگی های شکلی آن مثل نوع سنگ ها و تعداد فرورفتگی ها را مشخص کنند.

نکته:

در ایران نیز اخیرا و در تاریخ ۳۱ اردیبهشت امسال، برای اولین بار در خاورمیانه همایش بین المللی Crowdsourcing Week در تهران برگزار شد. هدف این همایش یک روزه، ایجاد فرصت پیدایش ایده های نوآورانه جدید در میان شرکت‌کنندگان درباره نقش کاتالیزور مانند اینترنت برای فعالیت و نوآوری اجتماعی بود. همچنین دیگر اهداف این همایش آشنا و درگیر کردن کارآفرینان و ارزش آفرینان ایرانی با این مهم و معرفی و متصل کردن آنها با فعالان و متخصصان جمع سپاری (Crowdsourcing & Crowdfunding) از سراسر دنیا بود.

ترجمه: وب سایت آقای مترجم 



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *