• ربات کراودفاندینگ دات‌آی‌آر
  • 24 می 20
  • ربات

حمایت مالی یا Donation یکی از منابع رایج تامین مالی موسسات و سازمانهای غیرانتفاعی است. 

موسسات غیرانتفاعی، موسساتی هستند که  بدون دریافت هزینه، به ارائه خدمات رایگان عام المنفعه می پردازند و به نیت درآمدزایی تاسیس نشده اند. این موسسات به منظور تامین هزینه ها و گسترش دامنه فعالیتهای خود، به راهکارهای مختلفی رو می آورند که یکی از آنها حمایت مالی یا Donation است که امروزه در میان موسسات بزرگ بین المللی اهمیت بسیاری پیدا کرده و به یکی از منابع تامین مالی قابل ملاحظه این سازمان ها تبدیل شده است.

جذب سرمایه جمعی یا Crowdfunding از دو واژه ی crowd به معنای انبوه مردم و funding به معنای تامین سرمایه تشکیل شده است.

مخترع می‌خواهد ایده جدیدی را به تولید برساند. اما هزینه کافی برای این کار ندارد. شخص نیز بخواهد به جای وام گرفتن یا دریافت اسپانسرهای مالی که در تولید ایده مداخله می‌کنند، از روش کراود فاندینگ یا جذب سرمایه جمعی استفاده کند.

در این روش، فرد از طریق یک بستر مانند حامی‌جو  سایت کراودفاندینگ ایرانی, ایده خود را مطرح می‌کند و در ازای آن برای حامیان پاداش‌هایی در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال بلیط کنسرت، تئاتر یا اکران خصوصی اثر خود را در کنار هنرمندان برای حامیان در نظر می‌گیرد. یا  برای مخترعان، می‌تواند خدمات خود را از بعد از اجرای پروژه با رقمی کمتر و به نسبت میزان حمایت در نظر بگیرند. 

در نتیجه، حامیان در مدت زمان ۳۰ تا ۹۰ روز از پروژه حمایت مالی می‌کنند و منتظر اجرای پروژه و دریافت خدمات خود می‌مانند. در این صورت، هم ایده‌های خلاق اجرا شوند و هم حامیان از حمایت خود سود ببرند. 

جذب سرمایه جمعی در واقع کمپینی جهت دریافت حمایت مالی افراد مختلف جامعه به خصوص کاربران اینترنت از یک پروژه ازطریق پرداخت بخشی از سرمایه ی مورد نیاز برای اجرای آن پروژه می باشد.

کراود فاندینگ برای حمایت از هنرمندان، استارتاپ ها و صاحبان ایده و کسب و کارهای نوپا مناسب است.

در یک پروژه ی کراودفاندینگ کارآفرین یا صاحب ایده، ایده ی خود را مطرح کرده و کمپین خود را راه اندازی می کند و افراد و گروه ها از طریق حمایت های مالی خود سرمایه ی مورد نیاز وی را تامین می کنند.

نکته ی مهمی که نباید از آن بگذریم این است که در یک پروژه ی کراودفاندینگ فرد حمایت کننده نیز می تواند از مزایای ویژه ای برخوردار شود. اولین و مهمترین ارزشی که کراودفاندینگ ایجاد می کند این است که با هزینه ای کم می توان کمک بزرگی به چرخه ی اقتصادی، هنر و صنعت کشور کرد. از طرفی در برخی از پروژه ها، فرد صاحب کمپین امکانات ویژه ای را برای حامیان خود در نظر می گیرد. به عنوان مثال به آنها تعهد می دهد که بعد از تولید یک محصول خاص، آن را با قیمتی پایین تر و یا با شرایطی ویژه در اختیار حامیان مالی خود قرار دهد.

 

بنابراین دریک پروژه ی کراود فاندینگ سه گروه مشارکت دارند:

صاحب ایده که شروع کننده ی پروژه است.

افراد یا گروه هایی که ایده را حمایت می کنند.

سامانه ای که این دو گروه را برای اجرای پروژه گرد هم جمع کند.

 

در ایران نیز کراودفاندینگ از سال ۱۳۹۳ شروع به کار کرد. 

دونیت یک پلتفرم کراودفاندینگ ایرانی است که در حال حاضر بر روی تامین سرمایه پروژه هایی که تاثیرات اجتماعی دارند، تمرکز کرده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *